2013-09-29

En futon, fast fejkad

Håller på att bygga madrass åt mig just nu. En fejkad imitation av välbeprövad traditionell japansk sovteknologi. Ett hopkok av idé och tillräckligt billiga material.

En shikibuton eller sovmadrass består av flera lager stoppning. Originalkonstruktionen har åtta till tio lager bomullsvadd. Det som skiljer en sådan madrass från våra är man inte försöker göra den styv. Känslan är som ett jättetjockt täcke ungefär. Dessutom lägger man dem på tatami-mattor som i sig själva duger fint att sitta på, även om man använder kuddar också.

Tatamin underst och shikibutonen på det. Resultatet blir väldigt olika känslan i våra sängar. Det blir både mjukare och hårdare, vilket kräver att kroppen anpassar sig ett tag. ...och kombinationen, som är så billig i japan, blir svindyr om man försöker sig på att importera.

Så ska man försöka fejka en sovkänsla som går att bygga billigare här så får man klura lite.

Fuskfuton steg för steg


Eftersom en shikibuton består av flera lager stoppning så borde man kunna fuska till ungefär samma sak med annat än bomullsvadd. Tunna sommartäcken var det första som föll mig in. Troligen för att just ett sådant låg brevid mig i sängen och för att de är tämligen billiga. Men hur många behövs för en fuskfuton?

Köpte först sex täcken från jysk. ...och två påslakan.

Täckena veks på längden och staplades, ett efter ett. I slutet av staplingen började jag provligga varje lager. Sex lager räckte nästan men inte helt, så jag tog ett av mina vintertäcken och la överst. Det täcket motsvarade två av de tunnare täckena. Sist sveptes ett av påslakanen runt.

När jag sovit på madrassen under några nätter så plattades den till, vilket var väntat. Åtta täcken verkade fungera men när jag skulle göra i ordning min dotters madrass så köpte jag några extra täcken att ha ifall de behövdes.

Påslakanen då?

Täckena är 150 centimeter breda så när man viker dem på längden blir kortänden naturligtvis hälften av det. ...vilket passar mig bra. Visst skulle det vara bra om madrasserna var bredare men en förhoppning var att de skulle gå in i en garderob, ungefär som japanerna lagrar sina shikibutoner på dagarna. Den garderoben är 80 centimeter bred och 60 djup, så bredden på fuskfutonerna är just precis lagom.

Höjden på täckstapeln är ungefär en och en halv decimeter och den ska hållas samman på något sätt eftersom täckena glider fint mot varann. Det är där som påslakanen kommer in. De från jysk for direkt till den som just nu har min symaskin för att sys in. På varje långsida syddes en trettio centimeter bred kanal för  att det återstående skulle passa att stoppa högen av täcken i.

Så ikväll hjälptes lillan och jag åt att stoppa var sitt madrassfodral fullt med täcken. Hon fick åtta täcken och jag tio. Hon ligger förresten och ser på film liggande på sin fejkade shikibuton.

Det som nu återstår är brukstestet och eventuella ändringar på konstruktionen. Dessutom måste det avgöras om madrassen ska täckas med ett lakan eller om man ska sy kanaler på fler omgångar påslakan.

Återkommer med en rapport när madrasserna fått visa vad de går för.

Under tiden kan jag slänga med en länk till ett företag i Sverige som säljer shikibuton i traditionellt utförande (eller modernare för den som vill det). Brasklappen är att jag inte får betalt för att länka till dem utan bara hittar inspiration där. De har bland annat en soffa som man också skulle kunna fejka... ;)

http://www.instylehouse.se/294-futonmadrasser